Co to jest MLM? Marketing sieciowy bez tajemnic

Marketing wielopoziomowy jest alternatywną formą marketingu. W tym modelu firmy wypłacają prowizje nie tylko za własną sprzedaż, ale również za sprzedaż wszystkich swoich dystrybutorów „downline”. W tym artykule opowiemy Ci, czym jest MLM i jak działa, bez żadnych tajemnic.

Jak działa MLM?

Podstawą działania firmy zajmującej się marketingiem wielopoziomowym jest to, że każda osoba może zostać przedstawicielem, będąc w bezpośrednim kontakcie z klientami firmy. Przedstawiciel otrzymuje prowizję od firmy za każdego klienta, którego przyciągnie do firmy. Można to zrobić poprzez reklamę, lub poprzez osobiste kontakty wśród przyjaciół i krewnych. Kiedy klient sam staje się przedstawicielem i zaczyna przyciągać nowych klientów do firmy, wtedy zaczyna zarabiać również na ich zleceniach.

W ten sposób powstaje rodzaj piramidy lub sieci, w której każdy uczestnik zarabia pieniądze z kilku poziomów: od swoich klientów i od klientów swoich klientów.

MLM to nie jest piramida finansowa. Wikipedia mówi: „Piramidy finansowe charakteryzują się próbami zarabiania pieniędzy głównie poprzez rekrutację nowych uczestników do systemu.”

Nie o to chodzi w MLM. Chodzi w nim o sprzedaż produktów i usług. Proces rekrutacji nowych członków jest tylko jednym ze sposobów, aby to osiągnąć, a w rzeczywistości wiele firm w ogóle nie prowadzi żadnej rekrutacji. Zatrudniają przedstawicieli handlowych, którzy wychodzą do nich i sprzedają dla nich. Ale nawet gdyby nie było przedstawicieli handlowych, nie byłoby to piramidą.

Nie jest to również marketing wielopoziomowy w sensie hierarchii z kimś na górze, kto mówi wszystkim innym, co mają robić. To się nazywa „downline”, a jeśli chcesz przeczytać więcej na ten temat, idź tutaj .

Czym jest MLM

W tradycyjnym modelu handlu detalicznego wiele produktów jest wytwarzanych przez producenta i sprzedawanych detalistom, którzy następnie sprzedają je klientom. Producent ma bardzo małą wiedzę o klientach, ponieważ ma do czynienia z pośrednikami. Z drugiej strony, w marketingu sieciowym członkowie sieci marketingowej są zachęcani do kupowania produktów na własny użytek.

Tradycyjny model detaliczny działa, ponieważ zapewnia, że produkty trafiają do konsumentów, którzy ich chcą i mogą za nie zapłacić. Model marketingu sieciowego opiera się na założeniu, że każda osoba może stworzyć popyt na dany produkt przy minimalnych kosztach.

Wiązanie swojego biznesu z firmą MLM jest ryzykownym posunięciem. Najlepiej jest być szczerym co do swoich intencji i zdawać sobie sprawę, że sukces będzie w dużej mierze zależał od umiejętności sprzedaży produktów, a nie od firmy, którą wybierzemy.

Działanie MLM

Marketing wielopoziomowy to metoda dystrybucji, w której przedstawiciel firmy otrzymuje wynagrodzenie nie tylko od firmy, ale również od osób, które zaprosił do pracy w swoim zespole. W praktyce praca na wielu poziomach oznacza, że przedstawiciel otrzymuje prowizje od całej sprzedaży produktów, które sprzedał osobiście, a także od całej sprzedaży dokonanej przez jego podwładnych.

Zasada działania marketingu wielopoziomowego polega na budowaniu struktur. Rolę reklamodawcy, dystrybutora i organizatora przejmuje jeden człowiek, odpowiedzialny za swój wynik. Schemat stworzony przez przedstawiciela danej marki zapewnia mu dochód. Należy zaznaczyć, że schemat ten może być realizowany tylko kosztem innych, którzy nie chcą podejmować własnego wysiłku w rozbudowie struktury.

Marketing wielopoziomowy to struktura, w której uczestnicy mogą zarabiać dzięki swojej pracy, zwiększając szeregi osób, które wprowadzili do projektu. Zasada tego modelu nazywa się wielopoziomowym, aby osoby, które nie są bezpośrednio zaangażowane w biznes, mogły zarabiać. Na przykład, jeśli dana osoba ma zespół z 10 przedstawicielami i każdy z nich ma podobną strukturę, to możliwe jest zarabianie na trzech poziomach: poprzez sprzedaż produktów, rekrutację innych oraz prowizje od osób, które zostały zwerbowane przez Twojego przedstawiciela.